Flygplanet, som var på väg från Denver till Los Angeles den 16 oktober med 140 personer ombord, tvingades landa i Salt Lake City
En ballong från ett företag som specialiserar sig på insamling av meteorologiska data kolliderade med vindrutan på en Boeing 737 Max från United Airlines den 16 oktober. Men hur den lyckades korsa flygplanets bana – när de aldrig borde befinna sig på samma höjd – är något som utredarna från National Transportation Safety Board (NTSB) måste fastställa. Denna upptäckt avfärdar den initiala hypotesen om att det rörde sig om ”rymdskrot”.
Flygningen
Olyckan inträffade torsdagen den 16 oktober. Flygplanet, som lyfte från Denver för att flyga till Los Angeles, hade 134 passagerare och sex besättningsmedlemmar (två piloter och fyra flygvärdinnor) ombord. Trettioåtta minuter efter start, med en hastighet på 636 kilometer i timmen och en höjd på 36 000 fot, träffades Boeing 737 Max av något. Kollisionen skadade vindrutan avsevärt, och kaptenen, som skadades av splitter, begärde att få landa och flyga till närmaste flygplats i Salt Lake City
Meddelande

”Jag tror att det rör sig om en WindBorne-ballong”, kommenterade John Deal, medgrundare och verkställande direktör för företaget, på sociala medier. ”Vi fick kännedom om flyg UA1093 och möjligheten att det kunde ha samband med en av våra ballonger klockan 23:00, Pacific Time, på söndagen och vidtog omedelbart åtgärder för att utreda saken”, fortsatte han. ”Klockan 06:00, Pacific Time, presenterade vi vår preliminära utredning för både NTSB och FAA och vi samarbetar med båda för att fortsätta utredningen.”
Företaget
WindBorne har genomfört mer än 4 000 uppskjutningar. Vi har samarbetat med FAA sedan dess tillkomst och lämnar in Notams (flygmeddelanden) för varje ballong vi lanserar, förklarar företaget i ett officiellt uttalande. Systemet är utformat för att vara säkert även vid kollisioner i luften. Vår ballong väger 1,1 kilo vid lanseringen och blir successivt lättare under flygningen.
Förändringarna

”Vi införde omedelbart förändringar för att minimera flygtiden mellan 30 000 och 40 000 fot”, bekräftade WindBorne. ”Och vi påskyndar våra planer på att använda flygdata i realtid som gör det möjligt för ballongerna att undvika flygplan på egen hand, även på ovanliga höjder.”
En meteorologisk ballong är en specialiserad ballong som har meteorologiska instrument ombord. WindBorne driver Atlas, världens största ballongkonstellation. ”Vi lanserar hundratals autonoma meteorologiska ballonger av senaste generationen varje månad från våra globala lanseringsplattformar och vi utökar Atlas för att permanent täcka luckorna i atmosfäriska data, från pol till pol”, säger företaget.






