Den 7 oktober 2025 tillkännagav Parco archeologico del Colosseo en händelse av enorm betydelse för kulturarvet: öppnandet för allmänheten av Commodus-passagen, en underjordisk korridor som i århundraden varit dold under Flaviska amfiteatern. Denna passage, som förbinder pulvinar – den läktare som var reserverad för den romerska imperiets elit – med utsidan av Colosseum, hade varit otillgänglig. Med dess restaurering och öppnande återfår staden Rom en ny del av sin kejserliga historia. Commodus-passagen symboliserar övergången mellan den offentliga maktens representation och dess mer privata sfär, som kejsarna rörde sig i, skyddade från medborgarnas blickar.
Passagens ursprung
Den underjordiska gången, känd som Commodus passage (Passaggio di Commodo på italienska), byggdes mellan de sista åren av Domitianus regering (81-96 e.Kr.) och Trajanus administration (98-117 e.Kr.), enligt de tegelstenar som bevarats på dess väggar. Passagen ingick inte i det ursprungliga projektet för Colosseum, som invigdes år 80 e.Kr., utan grävdes senare ut under amfiteaterns fundament. Denna täckta korridor, som delvis belystes av takfönster och ventilerades genom små öppningar, fungerade som en exklusiv passage som förbinder den kejserliga logen med byggnadens utsida. Det gjorde det möjligt för kejsarna att komma in i amfiteatern utan att synas av folkmassan.
Attgången till kejsar Commodus (180-192 e.Kr.) beror på en episod som berättas av historikern Dion Cassius, som redogjorde för attentatet mot dignitären på en ”mörk plats i amfiteatern”. Även om denna identifiering inte är säker, kom 1800-talstraditionen att associera denna passage med den händelsen och med figuren Commodus, kejsaren som drömde om att bli gladiator.
En symbolisk lyxig rundtur
Korridoren var tänkt som ett lyxigt utrymme reserverat för den kejserliga makten. Strukturen består av tre armar – två i öst-västlig riktning och en tredje, central, i nord-sydlig riktning – med takfönster fördelade med jämna mellanrum. Väggarna var ursprungligen klädda med marmor med taklister och socklar, medan valvet var prydligt dekorerat med stuckaturer och reliefer. Med tiden ersattes marmorn med målningar av växtmotiv och figurer på vit bakgrund.
Stuckaturerna i valvet föreställde scener med dionysiskt innehåll. Bland dem fanns myten om Dionysos och Ariadna, de gudomliga bröllopen och historien om Ero och Leandro, allt mot en bakgrund av stjärnor och ädelstenar. I nischerna vid ingången finns däremot scener som anknyter till amfiteaterns föreställningar, såsom vildsvinsjakter, björnkampar, akrobatik och vilda djur som stormar in genom dörrarna. Dessa teman, med stark symbolisk laddning, kopplade kejsarens makt till herraväldet över naturen och spektaklet, i en sorts visuell allegori över den kejserliga kontrollen.
Återupptäckten och restaureringen av Commodus gång
Gången återupptäcktes under de utgrävningar som genomfördes mellan 1810 och 1814 av den franska regeringen under ledning av arkitekten Carlo Lucangeli.
Senare utforskade Pietro Rosa den igen 1874. Men dess känsliga strukturella balans och infiltrationer hindrade den från att öppnas för allmänheten i mer än två århundraden. Först på 1990-talet inleddes nya arkeologiska undersökningar, följt av en serie partiella restaureringar 2020 och 2021.Det stora projektet för totalrenovering genomfördes mellan oktober 2024 och september 2025 under ledning av arkeologen Federica Rinaldi, projektansvarig, och arkitekten Barbara Nazzaro. Arbetet omfattade strukturell restaurering, bevarande av dekorationer och skapandet av ett helt inkluderande tillgänglighetssystem.Historia
Erica CoutoEtt av de mest känsliga inslagen i projektet var rekonstruktionen av den raserade delen av valvet, ett verk av ingenjören Stefano Podestà. Det nya taket, tillverkat av Cor-ten-stål, designades så att det skulle skilja sig från den gamla strukturen, samtidigt som funktionen hos de gamla takfönstren som släpper in naturligt ljus bibehölls. Designen gör det därför möjligt att uppfatta kontinuiteten mellan det gamla och det moderna.När det gäller restaureringen av stuckaturer och målningsrester omfattade arbetet laserrengöring, borttagning av avlagringar och fastsättning av lossnade målningslager. Ytorna har därmed återfått sin forna glans, vilket gör det möjligt att idag uppskatta helhetens rikedom.
Passage. Källa: Simona Murrone/Arkeologiska parken vid ColosseumKejsarnas gång, mellan arenan och himlenÅteröppnandet av Commodus gång återger inte bara en monumental struktur till allmänheten, utan återförenar också Rom med sitt förflutna. Denna tunnel, som förbinder föreställningsplatsen med maktens reserverade område, förkroppsligar på ett exemplariskt sätt den romerska dialektiken mellan synlighet och kontroll, mellan massan och härskaren.Från och med den 27 oktober 2025 kan passagen besökas på måndagar och onsdagar, med guidade turer på italienska, engelska och spanska. Rundturen, som tar cirka 25 minuter, ingår i Full Experience Passaggio di Commodo, med ingång vid Colosseums torg och utgång vid samma amfiteater. För första gången kan dagens besökare följa samma väg som kejsarna använde för att komma till arenan.I slutet av rundturen finns dessutom en glasdörr som gör det möjligt att observera de restaureringsarbeten som fortfarande pågår i en del av galleriet. Detta beslut är en del av en innovativ museografisk strategi som inbjuder besökaren att dela upplevelsen av bevarandet i realtid, vilket eliminerar gränsen mellan publiken och det arkeologiska arbetet.
Framtiden för ett projekt i utveckling
Öppnandet av Commodus-passagen är en milstolpe i förvaltningen av det romerska arkeologiska arvet. För första gången har allmänheten tillgång till ett utrymme som var reserverat för den kejserliga eliten, återställt tack vare ett ingrepp som kombinerar teknisk precision, historisk känsla och en inkluderande vision. Denna tunnel, där myt, makt och konst flätas samman under Colosseums stenar, blir nu en ny symbol för det moderna Rom: en stad som fortsätter att öppna dörrar mellan det förflutna och framtiden, mellan historien och den levande upplevelsen av dess monument.