Idag är det nästan omöjligt att hitta en ny bil som inte har minst en USB-port ombord. Detta beror på att fordonen under de senaste åren har genomgått en transformation för att rymma mer teknik.
Vanligtvis finns USB-portarna i mittkonsolen, bredvid skärmen eller i armstödet som skiljer de två framsätena åt. Denna utrustning har många alternativ: den kan användas för att ladda telefonen, för att ansluta mobilen till Apple CarPlay eller Android Auto, för att spela musik, osv.
Dessa åtgärder är vanliga för många förare som inte funderar över denna fråga: kan man ansluta vilken enhet som helst till bilens USB-port? Nej. Vissa är utformade för att överföra data, andra för att ladda… Därför har de olika spänningar och strömförsörjningslägen.
Beroende på enheten kan något av dessa problem uppstå: otillräcklig effekt vid laddning, risk för överförbrukning av bilens batteri… Det är därför bättre att undvika att ansluta dem direkt till bilens USB-portar. Det är logiskt att tänka på en surfplatta, men mobiltelefoner ingår också i dessa fall.
USB-portarna i bilar
Bilar är vanligtvis utrustade med USB 2.0- eller 3.0-portar: det mest populära formatet är fortfarande Typ A. Med demokratiseringen av smartphones som laddas med Typ C-kablar är nu även detta vanligt.
USB 2.0 är begränsat till en spänning på 5 V och en strömstyrka på 500 mA för en maximal laddningseffekt på 2,5 W. USB 3.0 har en strömstyrka på 900 mA för en maximal laddningseffekt på 4,5 W.
Om en förare ansluter direkt en enhet som förbrukar mer energi, är det troligt att batteriet i bilen inte laddas tillräckligt snabbt för att kompensera för denna överförbrukning.
Var försiktig med USB Power Delivery-tekniken
Detta är särskilt oroande för telefoner som är kompatibla med USB Power Delivery: denna teknik gör det möjligt att variera spänningen och effekten beroende påbehoven hos enheten. Tack vare denna teknik kan enheter som förbrukar mer energi laddas snabbt via USB istället för att använda en generator.
I bilen är det därför möjligt att nå 20 V och en intensitet på 5 A för en maximal effekt på 60 till 240 W, istället för 5 V från USB 2.0. A priori kan detta verka som en fördel, men så är inte fallet.
För att kunna utnyttja detta måste fordonet ha en USB Power Delivery. Om så inte är fallet rekommenderas det inte att ansluta denna typ av enheter. Deras energiförbrukning är för hög och det finns risk att skada batteriet i telefonen och bilen. I dessa fall rekommenderas en USB-adapter som ansluts till cigarettändaren, eftersom de kan erbjuda effekter på 12, 18 och 45 W (även kompatibla med QuickCharge eller Power Delivery).